2 jaar verder, bijna 20 kilo lichter


Ik heb er even over getwijfeld om dit artikel te schrijven - afvallen is altijd een moeilijk onderwerp. Uit eindelijk heb ik besloten het toch te doen. Waarom? Omdat ik uit ervaring inmiddels weet hoe verschillende verhalen mensen kunnen inspireren om grote en kleine veranderingen te maken in hun levensstijl. Maar nu.. waar zal ik eens beginnen? 


Zomer 2011
De middelbare school was voor mij best pittig. Ik was verlegen en onzeker - mede door mijn gewicht. Ik was er op zich niet enorm mee bezig, deed niks geks met eten om af te vallen maar vond het wel lastig om me goed te voelen in kleding. Niets zat voor mijn gevoel echt goed. Op oudejaarsdag besloot ik na een hele lange tijd eens op de weegschaal te gaan staan, waarvan ik enorm schrok. Ik ben misschien wel zwaarder geweest maar op dat moment woog ik 72 kg. Dit is voor mijn lengte (1.65 m) een ongezond gewicht. Dit was de druppel! Ik moest wat veranderen. 

2012, nieuw jaar en nieuwe kansen
Na oud en nieuw werd ik ziek, ik had een griepje opgelopen en was de hele tijd heel misselijk. Dat was geen goed begin van het nieuwe jaar maar voor mij wel een moment om goed na te denken over wat ik wilde veranderen. Ik wilde gezonder leven, eten en sporten. Dat besloot ik dan ook te doen. Ik dronk meer water, snackte gezond en probeerde een paar keer per week thuis te sporten (YouTube was echt een uitkomst). Langzaam maar zeker verloor ik wat kilo's. Halverwege 2012 woog ik al 68 kg en aan het einde ongeveer 65 kg. Wat ik dan ook heel vaak ga herhalen en heb geleerd de afgelopen jaren, overhaast diëten of afvallen werkt niet

2013 
Dit was misschien een beetje een tussenjaartje. Wat je snel zal merken is dat je lichaam een tijdje op 1 gewicht blijft, dit is eigenlijk alleen maar goed maar soms heel frustrerend. Ik viel in 2013 nog een beetje af door mijn nieuwe levensstijl vast te houden. Halverwege 2013 woog ik ongeveer 62 / 63 kg. Mijn doel was eigenlijk altijd lekker in mijn vel zitten, in cijfers koos ik altijd 60 kg als doel maar het liefste nog 55 kg. Ik weet dat er veel mensen zijn die liever niet op de weegschaal staan of mensen die het heel erg afraden om op de weegschaal te gaan staan - voor mij heeft het juist heel erg geholpen. Het motiveerde mij enorm om 1 keer in de week of 1 keer in de twee weken er even op te gaan staan. Zo houd je een beetje bij wat je lichaam doet. 


Heel het jaar 2013 ben ik blijven hangen op 62 / 63 kg. In principe had ik hier vrede mee. Ik was allang blij en kon veel meer outfits aan waar ik me goed in voelde. Droeg meer jurkjes, durfde meer nieuwe dingen te proberen. Prima en erg fijn! Rond Kerst en oud en nieuw verloor ik een beetje controle. Ik had het zo naar mijn zin dat ik af en toe net iets te veel ongezonde dingen at. Soms heb je natuurlijk even iets lekkers nodig - niks mis met een oliebol! Maar ik liet me weer even gaan. Dat merkte ik in 2014.. 

2014, het jaar waar ik mijn doel behaalde
Na kerst en oud en nieuw probeerde ik het weer lekker op te pakken. Dat lukte redelijk, mijn gezonde levensstijl was inmiddels echt een levensstijl geworden. Ik vond gezonde dingen vaak lekkerder maar toch had ik ook zin in veel ongezonde dingen. Zeker met verjaardagen, pasen, vakanties.. lastig! In april besloot ik weer meer te gaan sporten, sporten voelt goed en geeft je energie, en ik.. ik had nog steeds een doel. Ik was inmiddels weer omhoog naar 65 kg, dit motiveerde mij om weer een beetje op te letten. Ik kreeg er echt plezier in, zeker met recepten. Lekkere gezonde ontbijtjes uitproberen, lekkere salades voor mee naar school. Ook begon ik met hardlopen, wat enorm veel energie gaf. Ik dacht altijd dat ik nooit goed zou zijn in hardlopen - maar oefening baart kunst. Ik vond het ook echt oprecht leuk. Zo vond ik ook leuke dance workouts op youtube en als er iets belangrijk is in een nieuwe levensstijl: heb er plezier in. 
Ik ging echt heel erg goed, inmiddels ben ik waar ik ben en heb ik mijn doel behaald. De afgelopen maand gaf de weegschaal 55 kg aan, stiekem ben ik best wel een beetje trots. Opgeven is zoveel makkelijker dan doorgaan. Maar ik heb het wel gedaan. Ik heb gedaan waarvan ik altijd dacht dat het nooit zou lukken. Als je het maar heel graag wil.. dan lukt het ook! 

Ik heb over mijn "reis" ongeveer 2 jaar gedaan. Ik denk dat dit voor mij heel goed is geweest om het niet te overhaasten. Het is een hele stap om je levensstijl om te gooien. Ook omdat je lichaam moet wennen aan het gewichtsverlies is het een goed idee om je tijd te nemen. Ik heb altijd gehoord, hoe sneller je afvalt hoe sneller het er waarschijnlijk ook weer aan komt. Geef je lichaam dus echt de tijd. 


Mijn tips & tricks
  • Zoals ik dus al een paar keer zei: neem de tijd. Geef je lichaam de tijd. Probeer niet binnen twee weken gigantisch af te vallen. Dit is heel erg vermoeiend voor je lichaam. 
  • Maak goede keuzes in je voeding. In mijn ogen zijn afvalshakes of pillen niet nodig. Dit verschilt natuurlijk per persoon maar voor mij lagen alle antwoorden in het groente en fruit schap. Er zijn zoveel lekkere soorten fruit en groente waarmee je kan variëren. 
  • Komen we eigenlijk meteen bij het derde puntje: heb er plezier in. Als jij tegen je zin in dingen eet om af te vallen houd je het niet lang vol. Het is lastig, het is echt moeilijk maar onderzoek wat jij lekker vind. Kijk naar gezonde recepten, op het internet of in leuke boeken. Er is zoveel keuze!
  • Drink genoeg water. Vroeger dronk ik 1 glas melk per dag, verder niets. Dit is zo ontzettend slecht, je lichaam heeft water nodig. Verder helpt water ook in het proces van het vet verbranden. 
  • Beloon jezelf. Stel meerdere doelen en een eind doel op. Bijvoorbeeld: bij de 5km hardlopen koop ik voor mezelf een nieuwe ketting of als ik 2 kg kwijt ben koop ik dat shirt wat al maanden op mijn wishlist staat. Dit is een hele bekende manier om jezelf gemotiveerd te houden! En een nieuwe ketting of shirt is altijd leuk.. Toch? 

Apps
  • MyFitnessPal / Deze app heeft mij het afgelopen jaar erg geholpen. Je kan hier invoeren wat je eet (en drinkt), op deze manier houd je je calorieën in de gaten. Dit is heel handig om voeding echt te "leren kennen" je gaat etiketjes lezen en maakt gezondere keuzes!
  • Runkeeper / Voor iedereen die hardlopen ook als een nieuwe uitdaging ziet. Runkeeper zet je aan tijdens het hardlopen, het houdt je kilometers bij en je snelheid. Elke keer als je sneller of beter hebt gerend krijg je daar een melding van. Ik weet dat sommige mensen Hardlopen met Evy heel fijn vinden dus misschien is dit ook wel een goede app om naar te kijken. Voor mij werkte Runkeeper beter. 
  • Blogilates / Ja! Blogilates heeft ook een app. Inmiddels gebruik ik blogilates veel minder dan vroeger maar deze app is heel leuk voor inspiratie. Veel meiden zetten daar hun verhalen op over het afvallen of het sporten met Blogilates. 

Workouts
  • Blogilates / Ik denk dat iedereen Blogilates wel kent. Cassey Ho maakt al jaren makkelijke en snelle workouts die je gewoon thuis kan doen. Ik vind het persoonlijk niet fijn om naar de sportschool te gaan en daarom is en was dit echt een uitkomst voor mij. De laatste tijd vind ik de danceworkouts van Cassey erg leuk. Deze vind je hier, hier en hier. Dit is echt een toffe manier van cardio workouts. 
  • Keaira Lashea / Dit is pittig! Ik heb meerder malen op cardio workouts gezocht en na een tijdje kwam ik op Keaira's youtube pagina. Veel dansen weer maar veel met de heupen wat best pittig is. Hier is een voorbeeld van een Latin dance cardio workout, heel leuk. 
  • Kayla Itsines / Op dit moment ben ik dus bezig met het Kayla Itsines Bikini Body boek. Het is een boek met een hoop "theorie". Veel informatie over waarom je welke oefening doet, dit vind ik heel interessant. Verder zijn de workouts heel effectief en snel. Je denkt van tevoren: "dit doe ik even!" maar als je eenmaal klaar bent zweet je enorm. Wat goed is natuurlijk! Teken van een goede workout. 


Inspiratie
  • Kayla Itsines Instagram / Omdat Kayla personal trainer is en met haar boek wereldwijd mensen helpt plaatst ze een hoop inspiratie. Niet alleen sport inspiratie maar ook gezonde snacks en quotes. 
  • Fit Girl Code / Unlock your healthy lifestyle. Een leuke blog die positief en open is over een nieuwe levensstijl. Leuke tips, verhalen en foto's. Via de site kan je ze ook volgen op Instagram. 
  • Fit With El / Toffe inspiratie van een Australisch meisje die haar gezonde levensstijl deelt. 
  • Health Spot / Een Nederlandse blog! Inspiratie en veel tips over sporten en voeding. Anouk heeft ook Instagram.
  • Fitness Petite / Een meisje houd haar nieuwe levensstijl bij via Instagram. Ook zij is bezig met het Kayla Itsines boek. Mooie foto's en veel inspiratie. 


Op dit moment
Zoals ik dus zei heb ik mijn doel gehaald! Dit betekent natuurlijk niet dat ik nu weer elke dag pizza met poffertjes eet. Mijn levensstijl zit er helemaal in en ik zou niet anders willen. Het voelt heel goed om gezond te eten en ik vind het ook oprecht lekker. Wat het sporten betreft ben ik nu bezig met het populaire Kayla Itsines boek. Zij is personal trainer en heeft een boek geschreven voor iedereen die wat gespierder en strakker wil worden. Precies wat ik wil. Ik ga niet meer afvallen en probeer mijn gewicht te behouden. Met dit boek hoop ik in november een strakker en sterker lichaam te hebben. Voor iedereen die op zoek is naar workouts buiten de sportschool is dit echt een uitkomst. De oefeningen duren echt niet lang maar zijn erg effectief. 
Verder ben ik er even uitgeweest met hardlopen doordat ik ziek was en deze week zo druk was, maar dit ga ik ook zeker oppakken. Hardlopen is iets wat ik heel graag wil opbouwen, samen met het Kayla Itsines boek heb ik dus een nieuw doel: een sterker lichaam! 
Als laatste wat er natuurlijk bij afvallen komt kijken is kleding die te groot wordt. Ik viel heel geleidelijk af dus kon de afgelopen jaren beetje bij beetje mijn kledingkast aanvullen. In 2014 ging het iets sneller wat betekende dat ik heel veel nieuwe kleding nodig had. Als student heb ik natuurlijk niet al het geld van de wereld waardoor ik een compleet nieuwe garderobe kan kopen maar ook nu: beetje bij beetje vul ik mijn kledingkast weer aan! Ik doe ook zeker niet alles meteen weg, soms is een beetje oversized ontzettend leuk. 

Zoals ik al zei heb ik dit geschreven ter inspiratie voor anderen. Ik weet hoe moeilijk het is en kan me alles voorstellen dat de eerste stap heel spannend is. Ik sta inmiddels veel sterker in mijn schoenen, mede door mijn nieuwe levensstijl. Mocht je vragen hebben, iets willen vertellen, of meer tips willen - voel je vrij om contact op te nemen met mij! Ik sta open voor alle vragen en deel graag nog meer ervaringen of tips. Dit kan hieronder in een reactie maar ook via mail, mocht je dit prettiger vinden: emelinas.blogspot@gmail.com 

Dit was mijn verhaal, een lange twee jaar maar ik heb nergens spijt van. Ik heb op een gezonde manier mijn doel behaalt en kan vol goede moed werken aan mijn nieuwe doel! 


"Don't try to rush your progress. Being healthy and fit is a marathon, not a sprint." - Kayla Itsines 

Share this:

, , , , , ,

CONVERSATION

21 reacties:

  1. Wauw je mag echt heel erg trots zijn op jezelf! Ik vind dat je dit artikel ook heel erg mooi hebt geschreven! En je hebt echt een prachtig figuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg knap dat je dit hebt bereikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend knap van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem9/17/2014

    Wat ontzettend knap! Ik probeer het keer op keer, maar faal telkens weer. Ik kan niet van lekkere ongezonde dingen afblijven, omdat ik de gezonde dingen vaak niet lust. Naja ik lust veel fruitsoorten! Maar vooral salades, yoghurt met veel zaden etc krijg ik echt niet weg. :C

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow ik vind het echt ontzettend knap dat je dit bereikt hebt! Je ziet er echt geweldig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed en knap van je dat je dit met ons deelt en dat je voor jezelf je doel hebt gehaald. Je ziet er super uit! Ik ben ongeveer 1,67 en weeg momenteel 68 kilo. Sinds begin dit jaar ben ik begonnen met meer sporten, hardlopen en proberen om gezonder te eten. Dat laatste vind ik erg lastig en ook het sporten gaat de laatste tijd wat minder. Echt respect voor jou! Ik krijg het nog niet voor elkaar..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind je er in alle foto's prachtig uit zien maar goed om te horen dat je jezelf nu helemaal fijn in je vel voelt! Dat is het belangrijkste. Healthy and happy mind & body :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wauw, wat een inspirerend en mooi artikel. Erg mooi geschreven en vooral echt "uit" jezelf! Je ziet echt heeel veel vooruitgang, knap gedaan zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem9/17/2014

    Wauw, wat ontzettend knap, je ziet er heel erg goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat goed dat je er al zolang mee bezig bent zeg, en ik vind dat je nu een heel mooi figuur hebt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem9/17/2014

    Wat een inspirerend artikel en geweldig dat je dit hebt bereikt x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw wat knap van je! Ik ben zelf ook bezig en weet hoe moeilijk het is. Maar je hebt echt een prachtig lichaam gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw supermooi artikel meid ! Héel erg goed gedaan, ik ben trots op je hihi :D xx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. You are SO gorgeous! Thanks for sharing this post! Well done! xo

    -Lauren

    www.adornlafemme.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wauw, ik vind het echt prachtig geschreven!
    Respect voor wat je bereikt hebt, echt :)
    Liefs Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Respect! Ik wil ook weer meer op mn voeding gaan letten, maar door lichamelijke problemen kan ik niet echt sporten. Ik fiets nog wel elke dag naar school.. maar echt veel verder kom ik niet, wat het wel lastig maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw, ik heb je verhaal gelezen, super inspirerend :)! Ik ben anderhalf jaar geleden ook wat kilo's afgevallen. Maar ik sport nu nog steeds veel. Ik let ook meer op mijn eten, maar dat blijft moeilijk. Echt super wat je hebt bereikt ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind het ontzettend knap van je: het doorzettingsvermogen is niet altijd makkelijk. Zelf wil ik ook heel graag richting de 55 kg, maar ik hoop in ieder geval dat ik gewoon een gezonde levensstijl kan aannemen: met minder snacken en ongezonde food. Ik vind het wel erg lastig omdat ik niet echt weet waar ik moet beginnen. Deze inspi doet me in ieder geval al goed en ik ga eens kijken naar die dance workout, ik ben gek op dansen haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem1/03/2015

    Wauw, wat een mooi artikel en echt respect voor jou dat je je doel hebt behaald. Ik moet zeggen dat je er ook zelfverzekerder uitziet in de loop van de tijd op de foto's. Echt top om dit even te lezen voor het jaar begint. Ik wil graag meer workouts thuis doen, maar de motivatie heb ik niet echt haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem2/04/2015

    Heel erg knap! Alhoewel ik je ook al heel mooi vond met 65 kilo en die laatste 10 kilo zie ik niet heel duidelijk op de foto's met kleding aan, maar je bent prachtig slank!

    BeantwoordenVerwijderen