Health Challenge #3: Bananenpannenkoekjes


Ik had een recept beloofd, dus bij deze. Dit recept gebruik ik al heel erg lang maar het blijft super lekker. Daarnaast is het heel simpel om te maken, je hebt er alleen wel even de tijd voor nodig! Heerlijk voor een zondagochtend dus. 


Wat heb je nodig?
  • Bloem (1 kopje)
  • Melk (1 kopje)
  • 2 bananen
  • 1 groot ei
  • Bakpoeder (1 theelepel of 1,5 theelepel)
  • Zout (een snufje)

Kleine tip, rijpe bananen zijn een stuk makkelijker te gebruiken. En maken het ook een stukje zoeter. Maar persoonlijk heb ik er niet veel last van als de bananen niet zo rijp zijn. 

Overige benodigdheden:
  • Grote kom
  • Een mes, vork en lepel
  • Snijplank
  • Soeplepel
  • Pannetje
  • Olie om in te bakken





Je begint met het snijden en prakken van de bananen! 


Dit doe je in een kom en voeg je de melk aan toe. Ik raad je echt aan eerst de banaan en melk te mengen. Als je alles in een keer bij elkaar doet mengt het niet zo lekker!


Dan het ei!



Als dat allemaal bij elkaar zit doe je de bloem en bakpoeder erbij. Dit meng je door en als laatste een heel klein beetje zout. Dat was het dan alweer voor het beslag, zo simpel is het! Geloof mij je zult de suiker en poedersuiker echt niet missen, de bananen maken het heerlijk zoet maar niet te!


Kies een pannetje uit. Ik heb gekozen (en kies altijd) voor een klein pannetje. Zo kan je er meer uithalen. Uiteindelijk zul je aan twee kleintjes (misschien 3) wel genoeg hebben. Ze zijn super vullend. 



Je kan heel veel verschillende oliën gebruiken om in te bakken. Het kan zelfs met bakboter. Ik gebruik zelf kokos olie, wij gebruiken dat thuis eigenlijk met alles om in te bakken. Kokos olie is een heel gezond product. Het is neutraal, je ruikt een beetje kokos, maar proeft het verder niet. Ik snap dat niet iedereen dit in huis heeft, maar olijfolie is ook een hele goede optie. Ook heel gezond!




Met een beetje kokos olie in de pan giet je het beslag van de kom in de pan met de soeplepel! Bak beide kanten mooi goudbruin, haal de pannenkoekjes er niet te snel uit. Het zijn kleine pannenkoekjes, en ze zijn ook wat dikker, dus geef ze de tijd om aan de binnenkant ook gaar te worden! 


Ik heb elk pannenkoekje elke keer onder een stukje alluminium folie. Uit dit receptje haal ik altijd 5 of 6 pannenkoekjes. Vandaag waren het er 6! Dit verschilt natuurlijk per pan.


Nu snap ik dat dit soort pannenkoekjes lastig te beleggen zijn, maar ik heb nog wat tips. Je kan sowieso heel erg variëren met het beslag, maar ook bijvoorbeeld met wat je erop doet! 

Wat kan er allemaal nog doorheen?
  • Ik laat ook wel eens de bananen weg, dan heb je gewoon simpele pannenkoekjes. Deze kan je dan bijvoorbeeld ook hartig eten. Mijn vriend vind dit heel erg lekker!
  • Ik heb ook wel eens een paar nootjes door het beslag gedaan, banaan en noten kunnen prima samen.
  • Kaneel, heerlijk door het beslag. Met een theelepeltje of 2 kaneel krijg je een lekkere subtiele kaneel smaal door je pannenkoekjes. 
  • Pure chocolade kan natuurlijk ook. Ik zeg express puur want dat is veel gezonder dan melk en witte chocolade. Als je je nog meer in de raw food thuis voelt, kan je ook cacao nibs toevoegen. Dit is echt pure cacao zonder suikers etc. Gewoon te vinden bij een groene winkel, gezondheidswinkel. 

Wat kan er allemaal op? 
  • Om te beginnen ook weer kaneel. Dan kan je bijvoorbeeld de andere pannenkoekjes met wat anders eten.
  • Je kan ze ook zonder iets erop eten. Ik vind dat ze zelf al zo veel smaak hebben, dat het zelfs zonder een goed en vullend ontbijt kan zijn. 
  • Ander fruit, denk aan druifjes doorgesneden, besjes, aardbeien, framboosjes. Ik gebruik zelf heel vaak diepvries fruit. 

Zo ook deze keer weer. Ik heb ze zelf vanochtend gegeten, heerlijk met diepvries framboosjes. Je haalt ze uit de vriezer, maakt de pannenkoekjes, en tegen de tijd dat je klaar bent, zijn ze ontdooid, ideaal!







Dit is mijn favorieten gezonde pannenkoekjes recept, houden jullie van pannenkoeken?

Volg mij via: bloglovin / google / instagram

Share this:

,

CONVERSATION

8 reacties:

  1. Aw, dat ziet er super lekker uit. Dat ga ik maar eens snel proberen!
    Liefs

    www.blamethefireworks.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm dit recept ga ik opslaan, lijkt me heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ziet er echt heel erg lekker uit :)
    Ik heb wel eens pannenkoekjes gemaakt van alleen banaan en ei omdat iedereen dat aanraadde, maar dat was bij mij echt geen succes! Misschien dit dus eens proberen :)

    liefs,
    Femke van unendful.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem1/12/2014

    Ohh, dit is zeker iets waar ik mijn vriend op zondagochtend blij mee kan maken. Nouja eigenlijk elke dag van de week ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga dit zeker een keer proberen wat het ziet er heerlijk uit! Duidelijk recept ook met mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem1/13/2014

    Ben niet al te dol op pannekoeken maar maak deze ook op zijn tijd!

    Je kunt nu kans maken op een set van 10 polaroids op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er super lekker uit! Ik maak ze altijd met 2 eieren en 1 banaan, net zo makkelijk en heel lekker!
    Ik heb je genomineerd voor de Liebster Award, omdat ik vind dat je een hele leuke blog hebt!
    xlove.

    BeantwoordenVerwijderen